Рудник – Спарта модерне Србије (2)
Модерна Србија настала је у модерно доба. Модерно доба у свету почиње добом великих револуција. Српска револуција, како историчари називају период српских устанака догодила се непуних десет година иза епохалног догађаја у историји човечанства – Француске буржоаске револуције (I789 – I795 – I799). Али планирани пород „највећих умова света“ и француске револуције и нежељено чедо Карађорђа Петровића и српске револуције имаће сличности готово у свим општим местима, а разлике у суштинским (економском фактору и односу човека према Богу).
За модерну револуцију су потребни воља, капитал и људи. Због тога Карађорђе, негде по Светом Илији I803, шаље Гају Пантелића да обавести Јанка Катића, Васу и Марка Чарапића, Младена Миловановића и Милана Обреновића о својим плановима о зидању новог здања на према нацртима старе српске државности.
…Земан дош`о, ваља војевати
Стихови, узети из контекста, фронтмена сплитске групе ТБФ: „Земље имам/а дозволу немам/ није ме брига/зидати се спремам“, одговарали би садржини поруке коју је Милан добио од Карађорђа. Вожд није био у могућности да буде упознат са репертоарима савремених реп-рок састава. Гаја Пантелић био је задужен да пренесе Милану исто оно што је непосредно пре њега речено Младену Миловановићу – другом човеку револуције. А то је, од прилике, да је земан дошао и да ваља војевати, за Крст часни крвцу прољевати, сваки своје – да покаје старе!
Да су чињенице глупе као теле, не би знали да нам то једном није рекао Ниче. Због тога што то знамо, овде нећемо причати о Милану као Милошевом брату по мајци, као рудничком војводи или као даровитом трговцу стоком који се трговином бавио и када се није смело (са босанским Турцима у сред устанка или као депутат у Румунији), или о неким њиховим заједничким (Милановим и Милошевим) цртама као што је чаробно познавање људске природе, али и психологије масе и народа, како српског тако и турског, што им је омогућило да изузетно добро функционишу и лавирају и у турском приликама, или о њиховом , такође, заједничком, обреновићевском, манијакално-опсесивном односу према женама који ће многе из те фамилије, па и Милана, одвести у гроб. Највероватније је умро од последица сифилиса…
Покушаћемо дакле, ако је могуће, без сувишне историјске хронологије, да дамо један угао гледања, на ову епоху чији је Милан значајни протагониста. Историја се, како веле филозофи, посматра под углом вечности, а ми ћемо је посматрати са Рудника – Спарте модерне Србије. Рудника са којег се солидно види запад и пристојно осећа исток. Са Рудника који се обрео или кога смо упетљали у Сукоб митова.
Револуција као инвестиција
Револуције су и данас, као и некада, један од најпрофитабилнијих видова инвестиционе активности. Уколико су подстакнуте унутрашњим економским факторима оне омогућују, као у биологији, оном делу капитала, углавном млађем по доби, а већ стасалом, потентнијем у окружењу, чији је репродуктивни потенцијал изражен новчаним еквивалентом у будућности извеснији и изврснији, да радикално уклони постојећа ограничења своме деловању. Уколико су индуковане споља, савремене револуције омогућују капиталу инвеститора да дође до добара којима у ранијим околностима није имао приступ. Њени узроци нису увек чисто економске природе. Има их разних: геополитички, политички, идеолошки, социјални (елементи), али сви су они, на крају,обично вођени неким економским циљем. Њени најчешћи мотиви, односно илузије, су Слобода и опште добро.
Ако желиш учинити највеће зло, учини га под кредом највишег добра. Слобода и опште добро, борба за људска права, демократију, или борба против тероризма не ретко су само маске (шарене лаже) великог светског капитала у остваривању својих циљева. Изазивање револуција и интервенционизам је озбиљан бизнис. Као, рецимо, афричко пролеће које је можда започело једне београдске јесени и представља део истог серијала који се ових дана наставља са новим епизодама са Леванта. Ако није део истог серијала онда је део исте продукцијске мреже…
Револуција је данас цена и део процеса остваривања неоимперијалистичког поретка. Ради се о некој врсти друштвеног уговора између имеријализма и земаља углавном другог и трећег света у којима ови други своје реалне ресурсе предају овим првима у замену за имагинарну представу о неком предстојећем вишем степену слободе и благостања. Управо у овом уговору, у овом пристанку који чини постреволуционарна власт у име државе и народа је разлика између ове нове врсте империјализма од оног старог сировог империјализма колонијалистичког типа (који, by the way, слови за највећи бизнис свих времена – енглеска империја је, наводно, на свакој фунти уложеној у Индију извукла 500.000 истих новчаница).
Српска револуција за свој динар
Ни Српска револуција није била имуна на економски фактор (који a priori не мора бити лош, сви се боре за свој динар, па и раја и кнежеви) иако се због сразмера турских зулума и акције сече кнезова он не сме импутирати као преовлађујући. Ако се можда изузме господар Младен Миловановић. Он ће на горе поменути Карађорђев позив на револуцију изнети следеће размишљање:
„Мени, душо, није нужда као што је Ђорђу, али ми је нужде од нашег Ибраима, анџије у Тополи. Ја имам бурунтију од везира и од ага, ал’ морам кад прођем са свињама у Тополи дати Ибраиму један дукат џикмеџе. Кад ударим Ибраиму на Орашац, и ту ми ваља дати један дукат; кад дођем у Рогачу, и ту један дукат; на Барајево,и ту један дукат; на Губеревац, опет један дукат; на Моштаницу, опет један дукат; и где год дођем на ан, морам дати по дукат. То је мене тешко. Оћу и ја послушати и са њим у то пристати…“
У сличној позицији био је и Милан Обреновић који се као и остали ревулиционари у колективу бавио свињогојством. И дистрибуцијом стоке, наравно… Србија је у то време живела од свиња, у неким наредним временима од свиња неће моћи да живи.
Милан је живео лепо. Радио је посао за који је створен. И међу Турцима је имао људе од речи и поверења. Али, на Карађорђев позив одговара потврдно: „Оћу, нећу Србина издати…“
Србија се спремала да се врати коренима. „Востани Серије! Востани царице! “, крепио ју је велики Доситеј. Будила се Србија и усправљала на ноге… Као и много пута до тада, као и много пута од тада, готово увек (не, и увек) – сувишна свима, битна једино сама себи. (Црногорска племена по препоруци Руса остала су неутрална. Само су се Грци, наша браћа по истом сосу, можда мало понадали у нас, али корист од њиховог поуздања у нас, у историјском току, биће реципрочна користи коју смо ми имали од поуздања у њих). Гусле су пренеле дух предака. Светосавље га је обојило… Поново се рађала земља јунака из епских песама. Само што ће сада народни певач додати и нека нова имена… Иза имена Лазара и Милоша, Бошка Југовића, Орловића Павла у строју ће се наћи Карађорђе, Лома, Курсула, браћа Недићи и други савремени јунаци. Новокомпоноване песме ући ће у моду…
Косовско јеванђеље Генеза духа српске револуције и колективног сећања ишла је у правцу Косова, косовског јеванђеља, сјаја Лазареве етике и видовданског подвига, даље преко немањићке државне традиције, ка Светом Сави и Светом Симеону… Самим тим у правцу Христа и начела његовог наука. Управо у правцу супротном од оног према којем је намеру да иде имала Француска револуција.
Француску револуцију Алексис де Токвил (I805 – I859), француски историчар и теоретичар, сматрао је у потпуности делом људи од пера. У преводу делом модерне, пре свега, филозофске мисли. Односно оног дела модерне филозофије и оног дела револуције који је на укинуто место Бога ставио човека. Токвил расуђује овако: „Али у француској револуцији, пошто су били укинути религиозни закони истовремено када беху оборени и грађански закони, људски дух у потпуности изгуби свој ослонац: не знаде више за шта да се ухвати нити на чему да се заустави, па се јави једна непозната врста револуцинара који смелост извргнуше у лудило, које никаква новотарија не узмогне да изненади, никакав обзир да умери, једна врста револуционара, велим, која никада не оклеваху када је требало у дело спровести какав план. И не треба мислити да су та нова бића била издвојена и пролазна творевина једног тренутка, осуђена да заједно са њим ишчезну: они су доцније образовали један сој, који се овековечио и раширио на свим странама кугле земаљске, сој који је посвуда очувао исти лик, исте страсти, исту ћуд.“
Управо ова разлика требало би да буде кратка увертира у дешавање коју називамо Сукобом митова (у следећем броју) у овом свету добра и зла који се од свог постанка могао звати Армагедон.
Не мора бити правило, али теоретичари кажу да се револуције завршавају терором и диктатуром. Понеко убаци и реч – покољ (А. Симон). Код терора нећемо правити паралеле између ове две револуције. Било би неумесно – има процена да је у Француској страдало и до 700.000 људи. Само ћемо напоменути да је Петар Јокић говорио да од свих старешина само Милан Обреновић, Хајдук Вељко, Васа Чарапић, Јанко Катић и Миленко Стојковић нису „глобили и убијали“ народ. А диктатура је била – и остала…
Небојша Савић
(У рубрици НАШЕ ПРИЧЕ читаоци нашег сајта и ФБ странице (https://www.facebook.com/) се могу подсетити текстова што смо објављивали претходних година)
Leave A Comment